KNR Bionik

Projekty

Bionikalia 2013

Wydziałowe zawody robotyczne LEGO



Charakterystyka zawodów Lego-sumo

W ostatnich latach coraz bardziej powszechne są zawody sportowe dla robotów. Konkurencji jest wiele i organizatorzy turniejów wciąż próbują zaskoczyć uczestników nowymi pomysłami. Od niedawana, oprócz klasycznej już konkurencji sumo robotów, na turniejach pojawia się konkurencja dla robotów sumo zbudowanych z Lego Mindstorms. Konkurencja ta cieszy się dużą popularnością przede wszystkim wśród studentów i uczniów szkół średnich. Budowanie robota z gotowych elementów nie wymaga tak dużo pracy i czasu jak konstruowanie robota od podstaw.


Konkurencja Lego-sumo pod względem zasad rozgrywki nie różni się znacząco od klasycznego sumo robotów. W walce biorą udział dwie drużyny, każda z jednym autonomicznym robotem. Mecz składa się z trzech rund, każda z nich trwa od 2 do 3 minut (czas rundy ustala organizator zawodów). W przypadku nierozstrzygnięcia meczu zarządzana jest runda dodatkowa, trwająca tyle samo czasu, co runda podstawowa. Mecz rozgrywany jest na gładkiej czarnej macie zwanej doyho, z 5cm linią graniczną w kolorze białym. Walkę wygrywa robot, który zdobędzie jako pierwszy dwa punkty Yuko. Punkty te, zdobywa się poprzez zepchnięcie przeciwnika z doyho. Podczas meczu przydzielane są także punkty karne. Można je otrzymać m.in za: zgubienie części robota, bezczynność robota przez 30 sekund lub przewrócenie się robota. Podczas trwania rundy obowiązuje bezwzględny zakaz wchodzenia w obszar doyho. Wejście takie oznacza dyskwalifikację i przegraną walkę. Mecz sędziowany jest przez pojedynczego sędziego. O wyjściowym rozmieszczeniu robotów na planszy decyduje znacznik rzucony przez sędziego na doyho. Pojedynek także rozpoczyna sędzia dając znak drużynom aby uruchomiły swoje roboty. Roboty mogą być uruchamiane zdalnie lub ręcznie. Przez 5 pierwszych sekund pojedynku żaden element robota nie może się poruszać. Za złamanie tej zasady grozi dyskwalifikacja.

W zawodach mogą wziąć udział roboty ważące do 1, 5kg, mieszczące się w prostopadłościennym pudełku o podstawie 20cm × 20cm. Wysokość robota może być ograniczona lub nie, w zależności od ustaleń organizatora.

Przygotowania

Przygotowanie zawodów było dużym wyzwaniem dla całego zespołu biorącego udział w projekcie. Wiązało się to nie tylko z budową robotów. Ze względu na liczbę zadań, które składały się na efekt końcowy, podzieliliśmy się na mniejsze zespoły, aby sprawniej kontrolować i prowadzić kluczowe dla wydarzenia działania. Część zespołu zajmowała się tworzeniem regulaminu zawodów, pozyskaniem miejsca do przeprowadzenia zawodów oraz koordynowała prace związane z budową plansz i band. Inna grupa zajmowała się organizacją sprzętów, zakupów oraz współpracą z grupą odpowiedzialną za promocję wydarzenia.


Na potrzeby turnieju, od podstaw stworzyliśmy dwie plansze Doyho oraz bandy tekturowe. Zaprojektowaliśmy i zrealizowaliśmy plakaty, koszulki, dyplomy, roll-up’y, a także interaktywną tablicę wyników, prezentowaną na ekranie głównym w holu wydziału EiTI.

Relacja

W zawodach wzięło udział 10 drużyn, wśród których znalazła się nawet jedna międzynarodowa drużyna, którą reprezentował kolega z Turcji. Jego robot zajął zaszczytne, drugie miejsce.


Pomysłowość konstruktorów prezentowała wysoki poziom. Wykorzystali nie tylko wiedzę algorytmiczną, ale również wnikliwie przeanalizowali pole walki i możliwości pokonania przeciwnika. Taktyk było wiele - jedna siłowa, jedna wymagająca zwinności robota, inne starały się wyprowadzić przeciwnika ze stabilnej pozycji i dopiero wówczas wypychały osłabionych zawodników z planszy. Rywalizacja, jak w sporcie, przyniosła nieoczekiwane zwycięstwa i tym samym zaskakujące porażki. Mimo, że roboty Lego-sumo nie są tak dynamiczne, jak konstrukcje specjalizowane, zawody dostarczyły wielu pozytywnych emocji, a także pozwoliły na wymianę doświadczeń pomiędzy zawodnikami, organizatorami a także widzami i kibicami.


Zwycięzcy turnieju otrzymali puchary, dyplomy oraz koszulki okolicznościowe, a każdy z uczestników zawodów otrzymał również dyplom uczestnictwa w zawodach Lego-sumo.

Podsumowanie projektu

Projekt okazał się dużym sukcesem. Pomysł organizacji zawodów towarzyszących budowie robotów był czynnikiem motywującym członków Koła do wytężonej pracy. Dzięki współpracy na wielu płaszczyznach, rozwinęliśmy swoje umiejętności techniczne, organizacyjne, a także, wciąż niedoceniane na polskich uczelniach, umiejętności pracy w grupie, przedstawiania i argumentowania swoich pomysłów. Współpracowaliśmy w małych grupach (tworzenie pojedynczych robotów), a także w większych (organizacja zawodów), przez co każda zaangażowana osoba miała okazję poznać nowych ludzi i nawiązać z nimi pozytywną współpracę, a także wymienić się doświadczeniami.


Zachęceni sukcesem zawodów i całego projektu, planujemy rozbudowywać zakres dal- szych działań. Planujemy uruchomić nową kategorię zawodów, również opartych o serię Lego Mindstorms – konkurencję robotów podążających za linią. Na tym polu, Koło ma już pierwsze doświadczenia, jednak obecnie konkurencja wśród innych kół naukowych jest ogromna. Dlatego też planujemy zmodyfikować kategorię i wyróżnić się dynamicznie zmieniającymi się planszami.


Temu projektowi zawdzięczamy również większe zainteresowane Kołem. W ostatnich miesiącach liczba członków wzrosła i niewątpliwie znacząco wpłynęła na jakość organizacji zawodów. Teraz, mając więcej osób, możemy swobodnie myśleć nad kolejnymi projektami i mamy pełne przekonanie, że zrealizujemy je z sukcecem i dużą korzyścią dla nas, jak i dla popularyzacji robotyki i nauk technicznych. Zarówno w obrębie uczelni, jak i poza nią.


I miejsce Piotr Łukaszewicz



II miejsce Ismail Uztemur



III miejsce Natalia Biaduń i Bartosz Nowaczyński

Wybrane Roboty

Koordynator

Magdalena Kula

Organizatorzy

Aleksandra Karbarczyk
Bartosz Nowaczyński
Bartosz Świstak
Dawid Seredyński
Ismail Uztemur
Jan Figat
Łukasz Żmuda
Maciej Stefańczyk
Maksym Figat
Mikołaj Wiewióra
Natalia Biaduń
Piotr Łukaszewicz
Przemysław Krajewski
Rafał Karolewski
Tomasz Ferens
Wojciech Świstak